Mexico: Burrito's, taco's en mojito's

4 augustus 2016 - Playa del Carmen, Mexico

Oftewel, Mexico! Twee weken lang hebben we mogen genieten van dit land. Voornamelijk het deel aan de Caribische zee, Yucatan. Mexico is een mooi veelzijdig land waar je veel verschillen activiteiten kan ondernemen. Van snorkelen tot jetskiën van een fiets huren tot eeuwen oude Maya tempels bezoeken van een klein eettentje met plastic stoelen burrito's eten tot erg toeristische restaurantjes en van een zelf gekocht drankje drinken in het hostel tot de populairste club van Mexico een dansje wagen. Mexico heeft het allemaal.

Palmboom Kever Valladolid

Wij zijn onze reis rustig begonnen, relax en zonder spullen. Onze beide backpacks die je thuis met zorg hebt weten te vullen kwamen niet aan in Cancun, Mexico. We hadden een tussenstop in Londen (Gatwick) gemaakt en dachten dat de tassen daar waren achtergebleven en met de volgende vlucht weer mee zou worden gestuurd. Ter vergeefs, de dagen gleden voorbij die we vulden met aan het strand liggen en kleinschalige spulletjes aanschaffen die we echt nodig hadden. Uiteraard waren onze nieuwe zwembroek, bikini en zonnebrand als eerste aan de beurt. Daan heeft nog een mooie deal kunnen maken voor een gratis handdoek bij een pot zonnebrand. Daar hielden we het de eerste dagen mee vol. Maar onze reiskleding die we in het vliegtuig aan hadden werden vies en er moest wat nieuws bijkomen. Zo hebben we de dagen gevuld in de hoop dat onze tassen van zelf werden geleverd. Elke dag mailen, bellen en van het kastje naar de muur worden gestuurd duurde het steeds langer. We besloten uiteindelijk om niet meer te wachten maar verder  te gaan daar waar we voor kwamen. We zijn daarom na vier dagen in Cancun te hebben gezeten weggevlucht naar het schattige Tulum.

Tulum op de fiets  Beach

Tulum is een heel relax plaatsje in Mexico wat dicht bij de kust ligt. Het is niet zo toeristisch als de hotelbaai in Cancun maar ook hier zijn genoeg toeristen te vinden. De toeristen in Tulum zijn chill en komen juist om te relaxen in tegenstelling tot de american party vibe van Cancun. Ik zou bijna zeggen dat het een hippie dorp is van Mexico. Veel hippe backpackers, leuke hippe tentjes en fijne hostels. Ook hier zijn er clubs en restaurants te vinden die jou graag aanspreken om een hapje te komen eten of een drankje te komen drinken. Het lijkt een mix van beide. Eigenlijk hadden we verwacht dat dit plaatsje aan de zee lag maar helaas. Op elke hoek van de straat kan je een fiets huren om Tulum beter te leren kennen maar vooral om richting het strand te fietsen wat ongeveer 7 km was. Heerlijk met de zon op je gezicht die kant op fietsen. Daan kon het helaas niet drooghouden dus waren op de terugweg verplicht om een tanktop te kopen.

We hebben de Maya tempel aan de zee bezocht en opzoek gegaan naar schildpadden in Akumal. SchildpadEen stukje strand waar de schildpadden komen eten en waar wij met onze gehuurde snorkels (want onze eigen zitten natuurlijk in de backpacks) de schildpadden gingen opzoeken. Wat een belevenis, veel schildpadden en zo dichtbij. Wij hebben letterlijk samen met ze gezwommen.....

We besloten aangezien de dagen die we nog hadden om door te reizen naar het binnenland, naar het plaatsje Valladolid.

Reizen zonder backpackfietsen

Eindelijk richting het echte Mexico. Valladolid is een typisch Mexicaans stadje waar de huizen gekleurd zijn en de geur van de burrito's en taco's op je afkomt. Fijn om dit ook mee te mogen maken naast de toeristische plaatsjes waar wij al gezien hadden. De meeste reizigers gebruiken Valladolid om vanuit daar naar Chitchen Itza te reizen. Dit is het dichtstbijzijnde dorp. Ook wij hebben besloten om dat te gaan doen. S'ochtend zijn we richting de grootste en populairste Maya tempel van Yucatan gereisd om vervolgens door te reizen naar de minder populaire tempel EK Balam. Een bezienswaardigheidsdag waar we wat van de Mexicaanse cultuur hebben kunnen proeven. Mexico heeft niet alleen tempels die je moet bewonderen maar Yucatan zit vol met prachtige cenote's (grotten/zoetwaterputten). Cenote XkekenEen natuurwonder van grotten die lang geleden zijn vol gelopen met water die nu tot een prachtige bezienswaardigheid behoren. Ook ik moest er eentje gezien hebben. Zo zijn we met de taxi naar Xkeken geweest. De cenote heeft een kleine opening waar het zonlicht doorheen komt, voor de rest is het een grot wat bijna 6 meter diep onder de grond zit. Wij hebben er een heerlijke duik mogen maken maar zijn snel gevlucht zodra er een bus toeristen aankwamen. Op de terugweg zijn we via een omweg bij het vissersplaatsje Rio Lagartos terecht gekomen. Ik moest en ik zou Flamigo's in de natuur zien! Na een prachtige boottocht langs natuurreservaat zagen we dan eindelijk de Flamigo's. Het was een lange rit maar dat was het meer dan waard. Prachtig en zo groot! We wilde dit eigenlijk in het plaatsje Isla Holbox doen maar door de vertraging van de backpacks is dat in de soep gelopen. Gelukkig was dit een mooie vervanger.

Flamingo's

Als je eenmaal een ervaring hebt met een cenote wil je mee en eentje bezoeken die nog mooier is. Om een veel intensere ervaring op te doen werd ons aangeraden om te gaan duiken in een onderwater gelopen grot . In de buurt van Tulum zijn een stuk of zes erg bijzondere cenotes waar je kan duiken. We hebben besloten om dit te gaan doen, twee duiken op een dag. Een in de Grand Cenote en de Cenote Calavera waar een halocline zichtbaar is. Zowel zoet als zout water en het is zo bijzonder om daarin te duiken omdat zoet en zout water niet kunnen mixen... gewoon wauw! Iets om niet meer te vergeten. (Eigenlijk wilde ik de It Kil en Dos Ogos doen maar helaas kon ik die niet doen met enkel mijn Open Water Padi.)

Grand cenoteGrand centote

Zonder backpack

We zitten nu in Playa del Carmen een van de meest toeristisch stad van Yucatan. Niet omdat we dit graag wilde maar omdat Daan echt een Backpack nodig heeft. De Lidl tas begaf het al aardig en we hebben helaas nog geen nieuws over zijn backpack. Die van mij is gelukkig op 2 augustus bezorgt bij het hostel waar we sliepen.

Morgen vertrekken we richting Cuba! Op het laatste moment hebben we nog een Lonleyplanet op de kop weten te tikken van een andere reiziger, in ruil voor 1 overnachting in het Hostel. Prima deal dachten wij zo!

Cuba heeft bijna geen tot slecht internet. Dus tot over twee weken?

1. Joke:
    5 augustus 2016
    Ha ha Natalie hoe zo flamingo's? ........(Emmen)