Australië; Roadtrip, kamperen & wildlife

31 december 2016 - Melbourne, Australië

IMG_0353IMG_0357IMG_0381

Sydney, de stad van het Oprahouse en de Sydney harbour bridge. De stad met de vele verschillende wijken en de twee beroemde stranden; bondi beach en manly beach. In één van de duurste wijk van Sydney, Manly, heeft Daan een paar maanden gewoond. Het terug keren na zes jaar is gek maar ook leuk, aldus Daan. Zijn huis, zijn werk zijn favoriete eettent en waar hij elke dag op het strand lag om te surfen hebben we gespot. Zelf konden we ook een paar uurtjes genieten van het strand en genoten we van het weer. Wat was de temperatuur aangenaam zeg. Heerlijk. Ondanks het fijne weer zijn we ook een dag naar het centrum van Sydney geweest. Langs het Oprahouse, door de botanic garden, tussen de enorm hoge kantoorpanden en de goedgeklede mensen om uiteindelijk door de ouwe fabrieksbuurt langs de haven de boot terug te pakken naar Manly. Deze bewolkte maar erg warme dag veroorzaakte de volgende dag regen en 10 graden kouder. Huh? Ja, welkom in Australië. Regen is niet echt ons ding dus waren allang blij dat we richting Melborne vlogen. Eindelijk kunnen we dan het zusje van Daan, Myrte weer zien en haar 'tweede' thuis bewonderen.

FullSizeRender 2

Ja hoor, daar was ze dan. Myrte het zusje van Daan stond bij haar huis met een big smile en een 6-pack bier in haar hand ons op te wachten. We proosten en knuffelde op het fijne weer zien en waren klaar voor een nieuw klein avontuur in Australië. Tourgids Myrte was helemaal in haar rol en heeft ons mooie en fijne plekjes van Melborne laten zien. We hebben Myrte op haar werk opgezocht waar ze verplicht was om met ons te lunchen. Maar zo'n klein 1,5 uur. Ach, heel vervelend natuurlijk, zo op de laatste werkdag voor haar vakantie. Maar we hadden elkaar ook zoveel te vertellen....
Maar goed wij moesten ons voorbereiden op het avondprogramma om Daan zijn verjaardag in te luiden. Een voordeel als je aan het backpacken bent is dat niet heel moeilijk is. Zoveel keus aan kleren en andere mogelijkheden zijn er niet. Dan maar alvast een biertje, op een nieuw avontuur!

IMG_0440

Melbourne heeft te gekke rooftop barren, beer gardens en zelfs een Chinatown waar je heerlijk dumblings kan eten. Daan houd ervan om jarig te zijn en wil het altijd zo groots mogelijk vieren... ahum, geintje natuurlijk. Gewoon een lekker biertje en niet al te veel poespas. Dat is al gek genoeg. Dus dit hebben Myrte en ik ook maar braaf gedaan.

IMG_0473IMG_7148IMG_0471

Met een lichtelijk katertje haalden we de volgende dag onze gehuurde roadtrip auto op. Deden boodschappen en haalden kampeerspullen op bij een vriendin van Myrte. Na alles ingeladen te hebben waren we er klaar voor. Roadtrip 2.0 was begonnen! Daar gingen we, met een volgeladen auto, zonnebrilletjes op en de muziek hard aan. Great Ocean Road here we come! Een weg van 250 km lang, langs de oceaan die door natuurparken en door geweldige natuur loopt. De ene lookout is nog mooier dan de andere. En met afwisselingen van kleine hike's naar watervallen maakt het nog mooier. Het strand is fantastisch met goed uitzicht op fanatieke surfers en de openbare barbecue's maakt het een heerlijk plek om even bij te tanken. Het kamperen op de mooiste, uiteraard gratis campings was wel gezegd een groot avontuur. De locaties alleen al maar wat een wildlife zeg! Geweldig! Oke, één ding hoop je te zien als je in Australië bent; de kangaroe en als je durft te hopen misschien nog een koala. Maar zeg nou zelf hopen is een ding maar ze in het echt zien is toch wel een cadeautje.

Op de eerste camping waar we naar 40 minuten offroad rijden aankwamen was top. Midden in natuur en een mogelijkheid om kampvuur te maken. Daan waren we meteen 'kwijt' die was al het bos ingegaan om hout te zoeken. Na het opzetten van de tent besloot ik om Daan een handje te helpen met hout sprokkelen. Hup ik de wildernis in met nul enge of bezorgde gedachten over 'gevaarlijke wilde dieren' die ik misschien wel had moeten hebben.... maargoed ik was zorgeloos hout aan zoeken tot dat ik wat hoorde ritselen en Pjong Pjong Pjong hoorde. Ik schrok zeg, zag ik daar 10 meter voor mij een enorme kangoeroe springen die daarna mij recht in de ogen aan keek. Whaaaaa, Yes! Ik heb gewoon een kangoeroe gezien en hij was gróót! Later kwamen er nog twee ons opzoeken bij tent en sprong er één vlak voor mij langs. Ik was aan het filmen maar in alle paniek drukte ik op het knopje om de camera te draaien en filmde ik uiteindelijk mijn eigen reactie. Ja, lach maar.... maar goed. Het is toch bijzonder zo'n eerste keer. Iets om nooit meer te vergeten.
En weet je? De volgende dag vloog er gewoon een papegaai met allerlei kleuren over ons heen en kwam gezellig bij ons zitten om vervolgens ons brood op te eten. Gelukkig hadden we genoeg en konden we genieten van dit bijzondere beestje. Niet veel later had iemand op de camping iets gespot in de boom. Toen we dichterbij kwamen zagen we dat het een koala was. Wat is dat een lief beertje zeg. De koala zat zo laag dat we hem goed van dichtbij konden bewonderen en zagen hoe hij genoot van zijn maaltijd (bladeren). We hadden al zoveel gezien waar we vooraf al op hoopte. Uiteraard nog veel meer kangaroe's, zelfs een hele kuddes waar sommige een baby kangaroe in de buidel had! Ook bij de koala's hadden we geluk. We zagen een koala langs de weglopen die vervolgens in een boom ging klimmen en geluid maakte. Whaaa té gek zeg. Al helemaal omdat koala's vaak hoog in de boom zitten en veel slapen. Als klap op de vuurpijl moesten we een noodstop maken om een lopende koala voorrang te geven de de weg over stak. Overstekend wild, nu was het waarschuwingsbord langs de wegen niet voor niks. Alhoewel die veel voor kangaroes zijn hebben wij een koala zien oversteken. Maar er was meer! We hebben ook nog meer bijzondere vogels en papegaaien gezien. Ook de Walibi's (dit zijn mini kangaroe's) en Emu's (dit is een soort struisvogel. En ja het klopt, ik bleef in de auto om ze vanuit daar te spotten). De prachtige zwarte zwanen en een aanvallende uil in de schemering was een mooie afsluiter van deze roadtrip.

IMG_6876FullSizeRender 5FullSizeRender 3

Elke camping waar we verbleven was prachtig! Midden in de natuur en sommige met een mooi uitzicht en geweldige zonsondergangen. Met marshmallows bij het kampvuur uitkijkend op een prachtige sterrenhemel is goud waard. Het National park 'The Grampians' was het eindstation van onze roadtrip. De laatste twee nachten hebben we daar overnacht om vervolgens weer terug naar Melborne te gaan om ons enigszins 'voor te bereiden' op kerst. In hoeverre dat kan hier aan de andere kant van de wereld met 30 graden. Wat een gek gevoel zeg. Het echte kerst gevoel van thuis heb je hier niet. Terwijl het zweet onder je oksels vandaan klots wensen ze je 'Merry Christmas' toe. Je ziet kerstbomen staan met uitzicht op het strand en hoort kerst muziek op de radio. Er hangen her en der wat kerst versieringen en soms zie je een gekke Australië'r of toerist met een warme kerstmuts op.

Daan en ik besloten om op kerst avond uitgebreid een kerstdiner te maken om toch een klein kerstgevoel te creëren. Eenmaal in de supermarkt lagen er nog aan overvloed aan boodschappen. Waar in Nederland om vier veel schappen leeg zouden zijn was hier alles nog aan overvloed. Begrijpelijk ook want het is gewoon te warm om uitgebreid te koken. Barbecue is voor hier de beste optie. Helaas hadden we die niet tot onze beschikking dus besloten we uiteindelijk na een lange hitte volle wandeling om niet moeilijk te doen en alleen maar simpele maar lekkere dingen te halen. Wij hopen dat jullie ook ontzettend leuke en fijne dagen zullen hebben. Voor iedereen hele fijne kerstdagen met veel liefde, gezondheid en gezelligheid toegewenst en op naar het nieuwe jaar!

IMG_0586IMG_0682IMG_0669

Wij zullen dan in het warme Azië zijn. Zeven uur eerder dan bij jullie knallen wij het nieuwe jaar al in..

Het aftellen is voor sommige al begonnen maar wij proberen hier nog ontzettend te genieten.... See you, in januari/februari!

IMG_6916

1. Lydia:
    31 december 2016
    Wow een kangaroe!!
  2. Natalie:
    4 januari 2017
    Haha. Ja echt bizare beesten!