Zuidereiland Nieuw-Zeeland; Schapen, fjordland en adembenemende mooie natuur

15 december 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

IMG_9883IMG_9898IMG_0101

Na de vlucht vanuit Wellington naar Christchurch worden we opgehaald door het verhuurbedrijf en staat ons huisje op vier wielen, voor de komende vier weken al op ons te wachten. Omdat we net twee heftige aardbevingen hebben overwonnen maar er nog wel schade is in het land kozen we ervoor om naar het zuiden te rijden, weg van het episch centrum. We konden ook niet anders want de wegen waren afgesloten omdat ze onbegaanbaar  waren.

IMG_6178IMG_6171

IMG_9631

Ja, daar gaan we dan! De sleutel draaiden we om en gaven gas richting de vrijheid en blijheid. Heerlijk kilometers maken, zoveel mogelijk zien en lekker flexibel zijn. Wat wil een mens nog meer. De eerste nacht sliepen we aan een prachtige baai in Wainui met de bergen om ons heen. Dat is nou eens fijn wakker worden met de zon op je gezicht.

Natuurlijk is het ook even wennen. Je moet links rijden, je bent wat groter en langer dus de drempels zijn wat heftiger en het knipperlicht zit toch echt aan de andere kant waardoor de ruitenwissers soms overuren maakt. En soms moet je de handrem niet vergeten. Ach ja, die dingen gebeurd bij iedereen toch wel eens? En dan laat ik het geen nog weg dat we de sleutel die we in vier dagen al drie keer zijn 'kwijtgeraakt' nog even achterwege. De sleutels komen gelukkig altijd op een wonderbaarlijke wijze weer te voorschijn.

Het weer op het Zuidereiland is toch niet altijd een feest. De ene dag is het mooi weer, schijnt de zon met een lekker windje en de andere dag is het helemaal bewolkt en regent het veel als je pech hebt. Het is te onvoorspelbaar maar daardoor geniet je nog meer van elke mooie dag die er is. Als het regent dan zetten we ons regenprogramma in. We zoeken geschikte plekken op waar we binnen kunnen zitten. Dan kunnen alles weer opladen en bezig met de foto's/filmpjes, het verder plannen van de reis en even proberen om contact met thuis te krijgen. In ons regenprogramma zit ook het zoeken naar een douche, verre afstanden reizen (of naar mooi weer reizen) en het zwembad in duiken wat vaak samengaat met een douche nemen.

IMG_5347IMG_5592IMG_5490

Van Mount Somers naar Wanaka waren top dagen. De beroemde berg edoras uit Lord of the Rings hebben we beklommen in een prachtige omgeving. Met mooi weer is dat echt een cadeautje Daarna zijn we doorgereden richting lake Tekapo, naar het prachtige blauwe lake Pukaki, zijn we wezen hiken naar de gletsjers bij Akaiori met Mount Cook op de achtergrond. Geweldig. Zeven dagen lang hadden de mensen Mount Cook niet gezien. Dit is de hoogste en bekendste berg die Nieuw-Zeeland heeft. De dag dat wij kwamen was het weer zo mooi en zag je de berg 'shinen' op de achtergrond. Vanuit een prachtige overnachting bij het meer Pukaki zijn we richting Wanaka gereden met een tussenstop voor een hike aan het Benmore lake. Vol zon met een beetje wolkjes zijn we omhoog geklommen en hebben we kunnen genieten van een fantastisch uitzicht.

IMG_5636IMG_5651IMG_9675

Hier vind je in iedere vallei, op elke heuvel en achter elke bocht een nieuwe omgeving en avontuur. Het is altijd een verassing en je raakt nooit uitgekeken.  Is dit een goed leven of niet?

Kennen jullie de serie The Lake? Hij is te vinden op Netflix en is opgenomen in Nieuw-Zeeland. Het speelt zich voornamelijk af in een vallei bij het plaatsje Paradise. En ja, wij hebben bij die prachtige vallei mogen slapen waar we s'nachts werden lek geprikt door sandfly's en in de ochtend werden gewekt door schapen. Bheeeeh, daar liepen de schapen om je camper busje heen.

IMG_9798IMG_9746IMG_5737

We zien en doen zo veel dat we soms goed moeten nadenken wat hebben we die ochtend gedaan hebben of waar hebben we die nacht ook al weer geslapen hebben. Man oh man, wat slapen wij op geweldige plekken en rijden wij door onwerkelijk mooie omgevingen. En dan heb ik nog niets gezegd over de fantastische sterrenhemel. Elke rit zit je weer tegen het raam aangeplakt om alles wat buiten te zien in je wilt opnemen. Of hang je bijna half buiten de auto voor een perfecte foto.

Maar het is gewoon te mooi om het goed te kunnen vastleggen met onze camera's. De foto's en video beelden die wij proberen te maken zijn niets vergeleken bij hoe het in het echt eruit ziet. Kan je dat voorstellen? We proberen het uiteraard wel maar zeg, je moet dit gewoon zelf ervaren en meemaken om te zien hoe prachtig het is.

IMG_5793IMG_5773

IMG_9888IMG_9871

In Queenstown hebben we tussen de buien door met uiteraard een volle buik van een Fergburger nog kunnen frisbee golven. Dat was de laatste dag mooi weer voor de komende twee weken. De voorspelling waren ellendig en wij zijn daarom gevlucht naar de oostkust voor mooier en in ieder geval droger weer.

Het bleek een goede keus te zijn geweest. Niet al te veel regen en zelfs een mooie dag zon. We hebben zeeleeuwen op het strand gespot en zijn alle stranden afgegaan opzoek naar de geel oog pinguïns..... De albatros was wel aanwezig en de tui heeft ons heerlijk toegezongen tijdens ons oostelijk avontuur.

IMG_6053FullSizeRenderIMG_9977

IMG_6071IMG_6145IMG_9990

Het mooie weer was weer in zicht dus zijn we richting Milford Sound gereden aan de westkust. Het bekendste Fjordland van Nieuw-Zeeland. Met een goede kortingsdeal hebben twee plaatsten op een cruise weten te bemachtigen. Een prachtige ruig gebied wat gevormd is tijdens de drie ijstijden. De boottocht stelde niet veel voor maar de mooie bergen, de vele watervallen en het zoet&zout water gaven een prachtig effect. Waar we in het noorden pech mee hadden kwamen de dolfijnen hier spontaan met de boot mee zwemmen. In de baai al prachtige zwarte dolfijnen gezien en met de boottrip de wilde grijze.

Nieuw Zeeland Zuid C 300Nieuw Zeeland Zuid C 303

Na het prachtige Fjordland zijn we doorgereden naar de gletsjers bij Mount Cook. We waren daar twee weken geleden ook, bij de gletsjers, alleen dan aan de andere kant van de berg. Je moet alleen iets wat kilometers maken om daar te komen. Fox en Franz Josef glacier zijn de bekendste. We zijn bij beide geweest maar Franz Josef glacier was toch wat indrukwekkender. Je kan er naar toe lopen zoals wij deden en van een afstand de gletsjers bekijken of de andere manier is met een dure helikopter vlucht daar worden afgezet. De helikopters vlogen af en aan en omdat je ze hoog ziet vliegen bij de gletsjers zie je pas hoe onmens groot ze nog zijn. In Chili waren het prachtige witte gletsjers aan een meer. Hier in Nieuw-Zeeland zijn de gletsjers toch wat anders. Ze hebben een laag steen/zand over zich heen waardoor het lijkt alsof het een viezige stuk berg is. Ondanks dat toch indrukwekkend al helemaal als je ziet hoeveel er al is gesmolten in vijf a tien jaar. (Foto's bij de gletsjers).

IMG_0126IMG_0076IMG_0115

Langs de regenachtige westkust van het Zuidereiland hebben we het laatste stukje langs de westkust enorm kunnen genieten. Langs de oceaan met prachtige baaien en lange stranden. We hebben aan het strand kunnen kamperen en een potje jeu de boules kunnen spelen. De geweldige zonsondergang voor het slapen gaan zou ik niet meer vergeten.

IMG_6400IMG_6483IMG_6416

In het noorden bij Nelson hebben we meteen een watertaxi geboekt om in het Abel Tasman nationaal park een hike te maken van ongeveer 6,5 uur. Ze zeggen 'gouden' stranden en prachtige baaien. Dat klopt ook wel. Het park bied veel mogelijkheden van meerdere daagse hike tot kajakken of een wandeling van een uur. Omdat er helaas weer slecht weer is voorspeld wilden wij 1 dag lopen in het mooie weer. Daan kwam op de watertaxi erachter dat hij vergeten was zijn schoenen aan te doen. Oke, laatste hike in Nieuw-Zeeland ook maar op slippers dan.

De laatste dagen in Nieuw-Zeeland sluiten we mooi af met een duik in natuurlijke warm water hotsprings bij Hanmer Springs. Daarna rijden we door naar Christchurch om de camper weer in te leveren. De laatste twee dagen verblijven we in Auckland op het Noordereiland. We sliepen bij een super gastvrije local in huis die ons nog verschillende plekken van Aukland heeft laten zien. We hebben erg genoten van de laatste twee dagen. Maar nu wordt het tijd om het vliegtuig te pakken richting  Australië.

Het kampeer leven was in het kort gezegd geweldig. Een hele mooie ervaring met toffe herinneringen. Zeker weten dat wij ooit eigenaar gaan worden van ook een camper busje.

IMG_6358

Maar:

De culinaire gerechten die we kookten op één pit, het wijn drinken uit koffiekopjes, elke dag weer het bed opnieuw bouwen of je douchen met baby doekjes is het missen waard.

Het s' nachts plassen onder een geweldige sterrenhemel en het wakker worden met geweldige uitzichten gaan we absoluut missen.

Het ontdekken van nieuwe vogels en dieren, bomen en planten blijft bijzonder. En de vele brievenbussen langs de wegen waar in verreweg geen huis te zien was zullen we vast niet vaak meer tegen komen. Het wegjagen van sandfly's werd gelukkig nog net geen gewoonte. Maar het cruisen over de slinger weggetjes tussen de bergen, de gletsjers, valleien, groene heuvels gevuld met schapen en de mooie stranden gaan we absoluut niet vergeten.

We hebben heel wat (gratis) kampeerplekken gezien. Daardoor zijn we ook op de gekste plekken gekomen. De een nog mooier dan de ander. We gaan ons huisje op vier wielen missen maar hebben ook erg veel zin om Myrte het zusje van Daan weer te zien.

IMG_6254IMG_5807

Reisroute Zuidereiland Nieuw-Zeeland die we hebben gereden. Christchurch: van zuid naar noord van oost naar west. Christchurch naar Christchurch in vier weken:

Christchurch naar Akaroa - Akaroa naar Mount Somers - Mount Somers via Mount Sunday naar Geraldine - Geraldine naar Timaru - Timaru via lake Tekapo en Mount Cook naar lake Pukaki - Lake Pukaki via Otematata naar Wanaka - Wanaka naar Queenstown richting Gromwell - Gromwell via Glenorchy naar Paradise - Paradise, Queenstown naar Gromwell - Gromwell naar Dunedin - Dunedin via Portobello en Otago Peninsula naar Waikouaiti - Waikouaiti naar Gore - Gore naar Lumsden - Lumsden naar Milford Dound en terug - Lumsden via Wanaka naar Makarora - Makarora via Haast naar Fox Glasier en Franz Josef - Franz Josef naar Punakaiki - Punakaiki via Nelson naar Ruby Bay - Ruby Bay via Abel Tasman National Park naar Ruby Bay - Ruby Bay naar Hanmer Spring - Hanmer Spring naar Amberly - Amberly naar Christchurch.

IMG_6772